Nettikasinoita on todella paljon erilaisia ja uusia kasinoita ilmestyy jatkuvalla syötöllä. Kaikki nämä nettikasinot ovat monella tavalla melko samanlaisia ja monesti yksi yhtiö omistaa useampia eri nettikasinoita, jolloin ne eroavat oikeastaan vain ulkonäöllisesti ja esimerkiksi bonusten tai muiden pienten yksityiskohtien suhteen. Keskitymme tässä artikkelissa nettikasinoiden talletus- sekä kotiutuskäytäntöihin, sillä rahaliikenteen suhteen aikalailla kaikki kasinot toimivat samoja periaatteita noudattaen.

Maksutavat

Suurin osa kasinoista tarjoaa melko samoja maksutapoja niin talletuksen tekemiseen kuin myös kotiutuksiin. Tänä päivänä tarjolla on uskomaton määrä erilaisia nettilompakoita, pankkeja, kortteja ja muita maksutapoja, joten yhtenä hyvän kasinon merkkinä voidaan pitää sitä että maksutapoja löytyy kaikenlaisiin tarpeisiin. Kryptovaluuttojen yleistyessä tarjoaa moni kasino myös vaihtoehtoa maksaa kryptovaluutalla, kuten esimerkiksi Bitcoinilla. Varsinkin yleisiä suomalaisille tarjottuja maksutapoja ovat:

1. Suorat pankkisiirrot

2. Trustly

3. Zimpler

4. Neteller

5. Visa

6. Mastercard

7. Visa Electron

8. Maestro

9. Siru Mobile

10. Skrill

11. Paysafe card

Tässä vain osa mahdollisista maksutavoista, mutta nämä ovat yleisimmät vaihtoehdot jotka löytyvät lähes jokaiselta kasinolta.

Yleensä kun talletat rahaa pelitilille näillä tavoilla, on tallettamasi raha käytettävissä välittömästi pelaamiseen. Et siis joudu odottelemaan pitkiä aikoja että raha on tililläsi, toisin on ollut vielä muutamia vuosia sitten, jolloin pelitilille siirrettyä rahaa saattoi joutua odottamaan pahimmillaan jopa päiviä.

Kotiutuksen tekoon käytetään yleensä samoja maksutapoja, tosin niiden määrä saattaa olla hieman suppeampi.

Kotiutukset

Kotiutukset nettikasinoilla toimivat myös lähes kaikilla kasinoilla samalla tavalla. Eroja on yleensä lähinnä kotiutusten kestoissa, joka vaihtelee kasinosta riippuen. Joissakin paikoissa voittamasi ja tilille siirretyt rahat voivat olla tililläsi parhaimmillaan jo tuntien sisällä, kun taas joissakin paikoissa saattaa kotiutusten tilitykseen mennä useita viikkojakin. Kotiutusajat on hyvä selvittää etukäteen jotta välttyy yllätyksiltä ja sen perusteella voikin yleensä tehdä jo jonkinlaisia päätelmiä siitä minkälainen kasino on kyseessä. Voidaan sanoa että jos kasino hoitaa kotiutukset nopeasti ja ilman ongelmia, se on yleensä myös muilla tavoin hyvä ja luotettava.

Kotiutuksiin liittyy muutamia muitakin asioita joita on otettava huomioon, joista yksi on kasinolle myönnetty pelilisenssi, tai se missä maassa lisenssi on myönnetty. Suurin osa nettikasinoista toimii Maltan toimivallan ja lisenssien alaisuudessa, mutta osa nettikasinoista taas toimii Curacaon lisenssien voimalla. Muitakin maita löytyy, mutta nämä kaksi ovat yleisimpiä. Suomalaiselle pelaajalle tämä tarkoittaa sitä, että jos kasino toimii Maltan toimivallan alla, ovat kaikki kotiutetut voitot verovapaita ja asiaa ei tarvitse sen enempää miettiä. Mutta jos kasinon pelilisenssi on Curacaolta, se tarkoittaa sitä että kaikista kotiutetuista voitoista on maksettava veroa Suomen valtiolle. Verojen maksaminen on mahdollista tietysti netin kautta ja mikäli haluaa pelata kasinolla joka sattuu Curacaon lisenssin alla toimimaan, voi niin halutessaan tietysti tehdä, tämä vain on hieman elämää hankaloittavaa. Tämä on siis hyvä pitää mielessä kun valitsee kasinoa jolla pelata.

Henkilötietojen tarkastaminen

Kasinot tarkastavat yleensä henkilötietoja jossakin vaiheessa kun olet pelannut ja voittanut rahaa, sekä haluat sitä kotiuttaa. Se, missä vaiheessa kasino näitä tietoja kysyy, riippuu täysin kasinon omista säännöistä. Monelle kokemattomalle pelaajalle tämä voikin tulla yllätyksenä ja aiheuttaa jopa vastarintaa, mutta on muistettava että näitä tietoja kysytään pelaajan oman turvallisuuden takaamiseksi. Yleensä kasinot pyytävät esimerkiksi kuvaa pelaajan virallisesta ja kuvallisesta henkilötodistuksesta, kuten ajokortista tai passista, varmistusta luottokortin omistajuudesta, todistusta tilistä tai osoitteesta. Nämä vaihtelevat jonkin verran eri kasinoiden välillä, mutta mikäli pelaat ja voitat rahaa ja haluat sitä kotiuttaa enemmänkin, tulee tämä henkilötietojen tarkastus varmasti eteen ennemmin tai myöhemmin.

Ongelmatilanteet ja asiakaspalvelu

Joskus maksuissa saattaa tulla ongelmia, kuten se että talletettu raha ei näy pelitilillä, tai se että kotiutettu raha ei näy pankkitilillä. Jos vastaus ei löydy yksinkertaisesta syystä, kuten vaikka siitä että tilillä ei ole ollut tarpeeksi rahaa tai että henkilötietojen tarkistus on vielä kesken, kannattaa kääntyä kasinon asiakaspalvelun puoleen. Usein vastaus ongelmaan saattaa löytyä usein kysytyt kysymykset – osiosta, mutta mikäli näin ei ole, kannattaa olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluun. Yleensä kasinot haluavat auttaa ja vastaavat kysymyksiin nopeassa aikataulussa ja ystävällisesti.